А. Карлюкевіч «Ігуменскі павет»
Багатая і шматгранная гісторыя ў пухавіцкіх Вузлян. У дарэвалюцыйныя часы ў старажытным мястэчку пражывала досыць шмат яўрэяў. Варта нагадаць, што слаўную і багатую гісторыю мела вузлянская сінагога. Захавалася ў памяці стагоддзяў інфармацыя і пра тое, што ў сінагозе мястэчка Вузляны таленавіты разьбяр Бер выразаў з дрэва «Арон гакодат» (сховішча світкаў Торы). Яго бацька Ізраіль таксама займаўся сталярнымі работамі ў сінагогах.
27 лютага 1891 года ў Вузлянах нарадзіўся Давід Сарноў. Імя гэтага чалавека вядомае ў Амерыцы. I нават звязаны Давід Сарноў сваім лёсам з сусветна вядомым «Тытанікам». Не з фільмам, а з караблём «Тытанік». Але ж аб усім па парадку...
Нарадзіўся Давід у сям’і рамесніка. У 1900 годзе разам з бацькамі дзевяцігадовы падлетак пераехаў у Амерыку. Пра эміграцыю тых часоў амерыканец-беларус журналіст М. Дэбек засведчыў: «У кожным выпадку прыток беларусаў з сем’ямі на амерыканскія берагі пачаўся каля 1880-х ды працягваўся амаль цэлае пакаленне да 1920 года. У гэты бурлівы саракагадовы перыяд паток быў магутны. Тысячы і тысячы праходзілі праз «Казагарду» (Каслгардэн) у Бэтэры парку ў Нью-Йорку (іміграцыйны цэнтр...). Гэтыя людзі не патрабавалі нічога, як толькі мець шанц на працу...»
З пачатку жыцця ў ЗША Сарноў адначасова з вучобай працаваў кур’ерам, разносчыкам газет. 30 верасня 1906 года Давід трапіў на службу да Т. Марконі «хлопчыкам на пасылках». Зусім хутка колішні вузлянскі падлетак стаў самым маладым радыёаператарам. У 1909 годзе ён быў прызначаны кіраўніком адной з чатырох наземных радыёстанцый Марконі. Яшчэ праз два гады Сарноў — аператар і адказны за пяцікілаватную станцыю, размешчаную на адным з самых высотных будынкаў Нью-Ёрка.
У 1912 годзе малады чалавек прымае сігнал, які, пэўна ж, запомніў на ўсё жыццё. Сігнал з «Алімпіка» — з таго парахода, які знаходзіўся на адлегласці 1400 міль: «Параход «Тытанік» сутыкнуўся з айсбергам і патанае імгненна». Тры дні, тры ночы (трое сутак!) без сну, без ежы Сарноў прымаў паведамленні, перадаваў імёны і словы выратаваных пасажыраў іхнім родным, блізкім.
Ужо ў 1916 годзе Давід Сарноў прапанаваў план стварэння «музычнай скрынкі», якая павінна была стаць такім жа прадметам хатняга ўжытку, як піяніна і фанограф.
Даследчык Лявон Юркевіч (ужо з сённяшняй хвалі беларускай эміграцыі ў Амерыку) заўважае: «Гэты план Сарнова і лёг у аснову ідэй пасылкі радыёсігналаў з перадатчыка тысячам прыёмнікаў».
У 1926 годзе наш суайчыннік, пухавіцкі зямляк стварыў Нацыянальную радыёвяшчальную кампанію — першую ў ЗША цэнтралізаваную радыёвяшчальную сетку. Цікава, а ці была тады ўжо хоць адна радыёкропка ў родных Давіду Вузлянах?..
У 1930 годзе Давід Сарноў стаў прэзідэнтам амерыканскай карпарацыі «Kasio Corporation of America», якая займалася бытавой электронікай, дабіўся яе поўнай незалежнасці ад іншых кампаній і ператварыў яе ў самага буйнога вытворцу перадавой радыёапаратуры.
Пасля з’яўлення першага публічнага тэлевізійнага вяшчання ў Нью-Ёрку Давід Сарноў узначаліў групу навукоўцаў і інжынераў, якія займаліся праблемамі развіцця і ўкаранення каляровага тэлебачання. На працягу многіх гадоў ён быў адным з кіраўнікоў амерыканскай індустрыі сувязі і электронікі, дарадчыкам-кансультантам пяці прэзідэнтаў ЗША і каманднага корпуса амерыканскіх узброеных сіл. Меў воінскае званне генерала.
У 1971 годзе нашага земляка не стала. 6 сакавіка 1975 года быў створаны радыёклуб імя Давіда Сарнова.
Незаўважанымі прайшлі ў Беларусі 110-годдзе з дня нараджэння, іншыя юбілеі такога славутага суайчынніка. Дык, можа, ёсць сэнс правесці краязнаўчы, гістарычны пошук у дачыненні да Давіда Сарнова?! Можа, праз некаторы час у Вузлянах з’явіцца помнік у гонар земляка, які вядомы свету і зусім невядомы ў нас, у Беларусі?
А. Кляшчук «Пад небам Беларусi»
Выхад альбома «Пад небам Беларусі» супаў з адметным часам, які ў нашай краіне праходзіць пад знакам Года малой Радзімы. Аўтар альбома — заўзяты вандроўнік па беларускай глыбінцы, шчыра ўлюбёны ў родны край, пажыццёва захоплены прафесіяй, а галоўнае — самім жыццём, якое натхняе і дае шмат падстаў для стварэння маляўнічых кніг, у тым ліку і альбома, які вы трымаеце ў руках.
Нібы па каліўцу, па зярнятку, па малой кроплі, я збіраў і складваў гэтую кнігу, праехаўшы не адну тысячу кіламетраў па нашай краіне. Дарог і сцяжын было гэтак багата, што я збіўся з ліку і перастаў іх падлічваць. Наўмысна не вёў статыстыку дзён і начэй, праведзеных у фотападарожжах. Не звяртаў увагі на цяжкасці і нязручнасці, якія абавязкова трапляюцца на шляху вандроўніка, а іх было нямала. Ды і не кожная дарога ўзнагароджвала цікавымі сустрэчамі і неверагоднымі адкрыццямі — бывала і такое. Аднак усё гэта, у рэшце рэшт, не так і важна, калі стан тваёй душы ўзнёслы. Калі ты ў кожным імгненні здольны бачыць нешта асаблівае, настраёвае, у цябе абавязкова будзе добры творчы вынік. Я заўсёды ведаў мэту, сэнс і плён такіх дарог, таму мая прафесійная скрыначка папаўнялася, у ёй час ад часу з’яўляліся фотаздымкі, якія і праз гады таксама радуюць вока і грэюць сэрца. На іх самае дарагое – зямля, падараваная табе лёсам. А гэта — маляўнічасць адвечных ландшафтаў, гармонія даўняй і сучаснай архітэктуры, своеасаблівасць прыродных сезонаў, павадкі насельнікаў беларускіх пушчаў і балот — птушак і звяроў, самабытнасць і культурныя традыцыі, якія заўсёды навідавоку, ад веку з намі.
Ілюстрацыі ў альбоме размеркаваны ў адпаведнасці з порамі года. Кожны раздзел, які абагульняе пару года, пачынаецца з дарожнага сюжэта, бо дарога, сцяжына — спрадвечны сімвал падарожніка. Адметнасць кнігі ў тым, што яна адкрываецца не зімой, а вясной, бо традыцыйна ўвесну нашы продкі пачыналі новы год. Фотасюжэты былі прывезены з розных куткоў Беларусі.
Я не маю намеру прыпісаць сабе ролю першаадкрывальніка невядомай зямлі ў цэнтры Еўропы накшталт terra incognita: сёння Беларусь ужо шырока вядомая ў свеце краіна. Галоўнае для мяне — паказаць суайчыннікам і нашым гасцям хараство, унікальнасць спрадвечнай зямлі беларусаў, дапамагчы заўважыць і ацаніць яе незвычайна прывабны вобраз, па-іншаму паглядзець нават на бачанае многа разоў і зноўку адкрыць для сябе нешта новае. А адкрываць Беларусь можна бясконца. У гэтым я, як вандроўік «са стажам», глыбока перакананы, бо, паверце, наша Бацькаўшчына надзвычай багатая на прыгажосць, цікавая і непаўторная. Заўжды адчуваю роднасць з яе каранямі: адпраўляючыся ў чарговае падарожжа, я зараджаюся добрай энергіяй, што дае сілы, бы жыватворная крыніца.
Дазволю сабе прыгадаць, як аднойчы летняй ноччу не мог заснуць і выйшаў з палаткі на бераг возера. У воднай роўнядзі адлюстроўвалася зорнае неба. Да першых прамянёў было яшчэ далёка. У такія хвіліны хораша думаецца, і я з асалодаю аддаўся ў палон успамінаў. Перад вачыма паўстала рэчка далёкага дзяцінства — Случ, на якой мы, падлеткі гарадской ускраіны, лавілі плотак і печкуроў, загаралі і купаліся. Нават прымроіўся гаркавата-салодкі водар прыбрэжнага аеру. Ці было на свеце што-небудзь прыгажэйшае за схіленую над пясчаным рачным згібам вярбу, пад шатамі якой мы хаваліся ад дажджу і летняй спёкі?! Мінуў не адзін дзясятак гадоў, але пясчанка на Случы, ад якой з-за меліярацыі даўно ўжо не засталося і следу, па-ранейшаму абуджае ў душы самыя пяшчотныя пачуцці. Колькі б не сустракаў у сваіх падарожжах розных мясцін і куточкаў, а мілейшых за маю пясчанку так і не сустрэў.
Спадзяюся і цешу сябе думкай, што здымкі з гэтага альбома ў некага выклічуць салодкія ўспаміны пра бацькоўскую хату і запаветны бераг, пра сваю маленькую Радзіму, як цяпер вобразна называюць месца, дзе ты нарадзіўся і гадаваўся…
С. Фадеева «Порвавшееся ожерелье»
Хорошо известно, что бобры — большие труженики. Ещё ни свет ни заря, а они уже неутомимо строят плотины. Днём и ночью бобры следят за её сохранностью. Стоит только где-нибудь начать просачиваться воде, как зверьки тут же принимаются «латать» промоину. Словом, бобры народ занятой и по пустякам их лучше не беспокоить.
Это было хорошо известно енотику Еше, но дело, с которым он спешил через весь лес к бобрёнку Боне, не терпело отлагательств.
— Боня, прости, пожалуйста, — начал запыхавшийся Еша, — не хотел отрывать тебя отработы, но тут такое дело…
— Приветствую тебя, Еша! — степенно ответил Боня, осторожно положил на землю камушек, который нёс к плотине, присел на него и стал внимательно слушать енотика.
— Знаешь ли ты мостик, который соединяет левую и правую части городского парка? — затараторил Еша.
— Кто ж его не знает, — задумчиво ответил Боня.
Честно говоря, он давно мечтал разобрать этот самый мостик на строительный материал. Боня был отличным малым, но ради своих плотин он был готов пожертвовать даже единственным в городе мостиком.
— Так вот, у нас там происходит что-то невероятное!.. — и от переизбытка эмоций енотик зафыркал что-то на своём языке.
— Еша, у меня ещё две недостроенные дамбы, — поторопил его занятой Боня. — Говори быстрее.
У. I. Пракапцоў «Iван Рэй»
Сапраўды, «…мастак выключнага таленту і майстэрства, Іван Рэй, прадаўжальнік лепшых традыцый беларускага жывапісу канца XX — пачатку XXI стагоддзя, стварыў шэраг жывапісных твораў своеасаблівай і мілагучнай прыроды роднай Беларусі, якая ў сваю чаргу натхняе яго на эмацыянальныя выразныя пейзажы, дае моц і сілу ў вельмі няпростым жыцці мастака».
Нельга не заўважыць пэўны ўплыў на творчасць І. П. Рэя спадчыны нашага знакамітага земляка — мастака В. К. Бялыніцкага-Бірулі. Тонкія, жывапісныя, часам імпрэсіяністычныя адценні, мяккая і вытанчаная колеравая гармонія ўласцівыя не толькі сельскім пейзажам Івана Пятровіча («Размова», 1985; «Апошні снег», 1985; «Цвіценне», 1986; «Малінавы звон», 1983), але і гарадскім («Наваколле Мінска», 1978; «Восеньская алея», 1973).
Напрыклад, у карціне «Помнік XVII ст. Кафедральны сабор у г. Мінску» (1982) аўтар з дапамогай розных колеравых адценняў удала кампануе архітэктурныя аб’ёмы будынкаў, што прылягаюць да сакральнага помніка, які сваімі вежамі дамінуе ў гарадской прасторы. Разам з тым тут усё збалансавана, а жывапісны твор, нягледзячы на фрагментарнасць гарадскога «кадра», выглядае велічна і манументальна.
Асобная тэма ў спадчыне І. П. Рэя — народны подзвіг у Вялікай Айчыннай вайне. Іван Рэй на сабе зведаў страшэнныя пакуты фашысцкай акупацыі: старэйшыя браты ваявалі ў брэсцкіх лясах, а яго, дванаццацігадовага хлопчыка, немцы катавалі, каб даведацца пра месца іх партызанскай стаянкі. Таму майстар пастаянна вяртаўся да гэтага ў творчасці, каб рознымі мастацкімі сродкамі выказаць свае пачуцці. Амаль аўтабіяграфічным з’яўляецца твор «Партызанскі сувязны» (1970), дзе на цёмным фоне дрэў і чырвоных адценняў неба бяжыць басаногі хлапчук з важнай весткай.
Можна лічыць аўтарскім гімнам сваім аднавяскоўцам і братам тэматычную кампазіцыю «Быль ваенных гадоў. Год 1941» (1984), у якой на фоне шэрага лесу паказаны народныя мсціўцы рознага ўзросту. Старанна выпісаныя твары людзей, тонкая колеравая мадэліроўка постацей надаюць цэласнасць і манументальнасць жывапіснаму палатну.
Нельга не адзначыць глыбокі, псіхалагічна насычаны твор аўтара «Дзякуй, мама!» (1974—1975) — сцэну развітання ў роднай хаце юнага партызана са сваёй маці ноччу пры святле газнічкі; гэты твор выкананы ў цёмна-чырвоных і вохрыстых тонах.
Як ушанаванне памяці жыхароў спаленых беларускіх вёсак, гучыць лейтматыў карціны «Зямля мая беларуская» (1985), дзе на папялішчы, на фоне печы з комінам сядзіць салдат, што вярнуўся з фронту. Прыглушаная колеравая палітра цёплых адценняў чырвонага з цёмнымі, амаль глухімі халоднымі фарбамі ценяў, тонкая мадэліроўка фігуры на фоне срэбных мазкоў пэндзля на коміне робяць гэтую работу эмацыянальнай і дакладнай у вобразным плане і кампазіцыйна-каларыстычным вырашэнні. Нездарма па выніках рэспубліканскага конкурсу на лепшы станковы твор у жывапісе і графіцы гэтая карціна І. П. Рэя была прызнана ў 1985 годзе лепшай.
У вайны нежаночы твар. Тэме Вялікай Айчыннай вайны, будучай Перамозе аўтар прысвяціў свой твор «Светлячок» (1977—1978), у які, нягледзячы на цяжкасці ваенных будняў, мастак уносіць ноту лірычнасці. Тут амаль на цёмным халодным фоне фігура маладой дзяўчыны з вінтоўкай за плячыма высвечана зялёным флюарэсцэнтным містычным колерам, які зыходзіць ад светлячка на яе далоні.
Правила комментирования
Эти несложные правила помогут Вам получать удовольствие от общения на нашем сайте!
Для того, чтобы посещение нашего сайта и впредь оставалось для Вас приятным, просим неукоснительно соблюдать правила для комментариев:
Сообщение не должно содержать более 2500 знаков (с пробелами)
Языком общения на сайте АиФ является русский язык. В обсуждении Вы можете использовать другие языки, только если уверены, что читатели смогут Вас правильно понять.
В комментариях запрещаются выражения, содержащие ненормативную лексику, унижающие человеческое достоинство, разжигающие межнациональную рознь.
Запрещаются спам, а также реклама любых товаров и услуг, иных ресурсов, СМИ или событий, не относящихся к контексту обсуждения статьи.
Не приветствуются сообщения, не относящиеся к содержанию статьи или к контексту обсуждения.
Давайте будем уважать друг друга и сайт, на который Вы и другие читатели приходят пообщаться и высказать свои мысли. Администрация сайта оставляет за собой право удалять комментарии или часть комментариев, если они не соответствуют данным требованиям.
Редакция оставляет за собой право публикации отдельных комментариев в бумажной версии издания или в виде отдельной статьи на сайте www.aif.ru.
Если у Вас есть вопрос или предложение, отправьте сообщение для администрации сайта.
Закрыть